Volkswagen dominerte «Automotive Brand Contest 2020»
Volkswagen dominerte «Automotive Brand Contest 2020» med totalt fem priser i designkategoriene. ID.3, bilen som viser Volkswagens vei inn i fremtiden, ble utpekt som «Best of Best» i ikke mindre enn to kategorier.
• ID.3 dominerte «Automotive Brand Contest 2020» med den høyeste poengsummen
• Nye Golf og ID. SPACE VIZZION mottok også priser i den internasjonalt anerkjente designkonkurransen for bilmerker
Nye Golf og ID. SPACE VIZZION er også blant prisvinnerne i årets kåring. «Automotive Brand Contest» er den eneste uavhengige, internasjonale designkonkurransen for bilmerker. ID.3 fikk tittelen «Best of Best» i kategoriene «Exterior Volume Brand» og «Interior Volume Brand».
Juryens offisielle begrunnelse lyder:
«ID.3 er uttrykksfull, med en svøpende, men samtidig stram linjeføring – med et interiør og eksteriør som støpt i ett stykke. ID.3 overbeviser med en moderne tolkning av Volkswagens typiske designspråk. Dette er en lenge etterlengtet ung Volkswagen, med det nødvendige mot til å sette i gang en ny bevegelse».
Artikkelen fortsetter..
Volkswagens sjefsdesigner, Klaus Bischoff, forklarer:
– ID.3 er for oss et opptakten til en ny æra for mobilitet. Samtidig er dette startskuddet for designets digitale tidsalder, der vi bruker virtuelle og teamoverskridende arbeidsmåter for å skape den aller beste brukeropplevelsen. Anerkjennelsen fra juryen viser at vi er på riktig vei, sier han.
Også den åttende generasjonen av Golf, som ble lansert mot slutten av 2019, ble en vinner i årets konkurranse. Juryen kåret den til «Winner» i kategoriene «Exterior Volume Brand» og «Interior Volume Brand».
ID. SPACE VIZZION, en bil med perfekt aerodynamikk og generøse plassforhold, er det syvende medlemmet i ID.-familien. Den ble kåret til «Winner» i kategorien «Consepts».
«Automotive Brand Contest» ble startet i 2011 av German Design Council (Rat für Formgebung), en stiftelse som ble initiert av den tyske Bundestag i 1953. Her premieres fremragende produkt- og kommunikasjonsdesign, og det settes søkelys på betydningen av merkevarebygging og merkevaredesign i bilbransjen. Juryen er satt sammen av representanter fra medier, design, arkitektur, industri og høyskoler. Den offisielle prisutdelingen i Frankfurt er planlagt gjennomført i høst.